E-bike akkumulátor tárolása télen
Jön a hideg idő, egyre korábban sötétedik, a kellemetlen, hűvös szelek miatt sokan felhagynak a túrákkal. Az elektromos kerékpár téli használata és tárolása során fordítsunk külön figyelmet az akkumulátorra!
Az akkumulátor egy rendkívül fontos és drága része az elektromos rendszernek, melynek élettartama megfelelő odafigyeléssel jelentősen meghosszabbítható.
Téli használat
A Li-ion akkumulátor 5° és 30° Celsius fok között érzi a legjobban magát, de az elektromos kerékpárokat -10°C és +40°C között probléma nélkül használhatjuk.
Bringázás közben a 0 fok alatti hőmérséklet nem károsítja az akkumulátort, mert az a használat során melegszik, így a cellák nem hűlnek le kritikusan. Fontos tehát, hogy indulásnál kapcsoljuk be a rásegítést, hogy minél előbb elérje az üzemi hőmérsékletét.
Ha használjuk télen is a bringát, érdemes mindig feltölteni használat után, de egy valamire figyeljünk: a kinti hőmérsékletre hűlt állapotában ne kezdjük el feltölteni azonnal. Például ha egy hosszabb, hideg bringázásból érünk haza, várjunk 2-3 órát, amíg átveszi a bringa (vagy a lakásba bevitt akkumulátor) a szoba hőmérsékletét és csak akkor kezdjük meg a töltést. A sok hidegtöltés is károsíthatja hosszabb távon az akkumulátort.
A téli szezonban való e-bike használatról, karbantartásról és az akkumulátor védelméről egy következő bejegyzésben fogunk írni.
Tárolás téli használat alatt
Fagypont alatt célszerű a kerékpárt melegebb, esetleg fűtött helyen tárolni, garázsban, tárolóban, védettebb helyen.
Abban az esetben, ha ez nem lehetséges, akkor az akkumulátort ki kell venni a kerékpárból és a lakásban/irodában kell tartani. Csak akkor szereljük fel a kerékpárra, ha elindulunk vele. Egy-egy hidegebb éjszakai tárolás még nem árt az akkunak, de kerüljük a hosszabb tárolást 0 Celsius fok alatt. Ha az éjszakai hőmérséklet várhatóan jelentősen fagypont alatt lesz, akkor mindenképpen melegebb helyre kell vinni az akkumulátort. A -20 Celsius foknál hidegebb hőmérsékletben a cellák már néhány óra alatt is károsodhatnak.
Tartós tárolás
Tartós tárolás alatt a 3 hónapnál hosszabb időt értjük, például amikor a hideg idő beálltával az e-bike-ot letesszük, és csak tavasszal vesszük elő.
Hőmérséklet
Tartós tárolás esetén célszerű az akkumulátort levenni/kivenni a bringából és szobahőmérsékleten, közvetlen fénytől védve tárolni.
A lítium-ion akkumulátorok +40 Celsius-fokos hőmérsékleten történő tárolása jelentősen lerövidítheti az élettartamot, és +60 Celsius-fokos hőmérsékleten visszafordíthatatlan degradációs folyamatok alakulnak ki a cellában. Ezért tilos lítium-ion akkumulátorokat hosszú távú tárolás céljából fűtési készülékek közelében elhelyezni.
Tartós tárolás megoldható hűvösebb helyiségben is (10-15 Celsius). Hidegebb hőmérsékleten lassulnak a kémiai reakciók, de az 1-2 hónapos ellenőrzés ilyenkor is erősen javasolt.
Páratartalom
Tartós tárolás során igyekezzünk alacsonyabb páratartalmú helyiséget választani.
Az otthonunk optimális páratartalma 40-60 %, ennél magasabb páratartalmú helyiségben lehetőleg ne tároljuk, vagy fordítsunk figyelmet arra, hogy ne érje közvetlen nedvesség tárolás során.
Az akkumulátorok alacsony hőmérsékleten történő használatakor vagy tárolásakor nagyon ügyelni kell a nedvesség lecsapódásának lehetőségére. Például mikor a hideg akkumulátort meleg, párásabb helyiségbe visszük. Ebben az esetben akkuzsákban kell tartani, esetleg száraz ruhába tekerve tartani addig, amíg felveszi a szoba hőmérsékletét.
Töltöttség
Tartós tárolás esetén nagyon fontos, hogy ne merüljön le az akkumulátor. Itt fontos megjegyezni, hogy a “használat közbeni lemerülés”, amit a kijelző mutat, nem az akku teljes lemerülését jelenti. Az akkumulátorokba épített BMS védi a cellákat, és nem engedi teljesen lemerülni azokat. Használat közben az akku egy bizonyos töltöttségi szintre csökkenve “lekapcsol”, ezzel védi meg a cellákat a túlmerüléstől.
A teljesen lemerült akkumulátor élettartama, kapacitása csökken, egy kritikus szint alá süllyedve működésképtelenné és használhatatlanná válik.
A megfelelő tárolási töltöttséget illetően viták vannak még a szakértők között is.
Az akkumulátort lehetőleg névleges feszültségen kell tartani.
Ez a következőt jelenti egy 36V-os akku esetén:
Teljesen feltöltött állapotában 42V a maximum feszültsége. (Ezért van a 36V-os akkukhoz 42V-os töltő) Ahogy az akku merül, esik a feszültsége. A 32V feszültség elérésekor (Low Battery Cutoff) a BMS lekapcsolja az akkut és a kijelző lemerült állapotot mutat. (A Cutoff gyártónként eltérő lehet, a BAFANG rendszereknél pedig állítható (akkumulátor kímélő beállítás) Szinte minden gyártó alkalmaz valamilyen korlátot, amit a felhasználó sokszor nem is lát. A töltöttség visszajelző már 0%-ot mutat 32V körül miközben a cut off fesz 28V körül van.
48V-os akkuknál a felső érték 54,6V, a Low Battery Cutoff általában 41V.
Ezért sokan azt javasolják, hogy az akkumulátort 40-60% közötti töltöttségen kell tárolni. Ez a legközelebbi értéke a névleges feszültségnek.
Szakértők egy része a tartós tárolás kezdetekor a 80% körüli töltöttséget javasolja, főleg az egyszerűbb, noname akkuknál, mert ezek folyamatosan és viszonylag gyorsan veszítenek a töltöttségükből.
Nem ajánlott az akkumulátort hosszabb ideig tárolni a maximális töltöttség mellett, mivel ez az akkumulátor hosszú távú “egészségét” negatívan befolyásolja, bár ennek mértékéről erős viták folynak. Ha pár napig nem használjuk a teljesen feltöltött akkumulátort, az nem gond. Ha mindig fullra töltve kezdjük a tartós tárolást, akkor idővel csökkenhet a hatótávolság. Mindenesetre nem kell kétségbe esni, ha az utolsó túra elmarad és a teljesen feltöltött akkumulátort feltesszük a polcra néhány hónapra, nem fogjuk ezzel tönkretenni, de ha igazán szakszerűek akarunk lenni, akkor egy utolsó gurulással meríteni kell belőle.
Hosszútávon töltőn tartani az akkumulátort viszont egyértelműen nem szabad!
Akkuk és cellák
Nagy különbség van az akkumulátorok között is. Az egyszerűbb akkuk (főként a kínai noname cellák és akkuk) folyamatosan és viszonylag gyorsan veszítenek a töltöttségükből. A nevesebb, modernebb akkumulátorokban lévő BMS már képes “mélyalvásba” kapcsolni, ha bizonyos ideig használaton kívül van, ilyenkor az akku kisebb energiaigényű állapotba kerül. A márkásabb cellák (Samsung, LG, Sanyo, Panasonic) tárolása során kevesebb a feszültségesés. Az MTF kerékpárokban lévő Samsung akkuk például 5 nap után már “mélyalvásba” kerülnek, ezzel kímélve a cellákat. Használatbavétel előtt külön gombbal lehet “felébreszteni”, bekapcsolni őket.
Ellenőrzés
Tartós tárolás esetén 1-2 havonta ellenőrizzük az akkumulátor töltöttségét, mert az akkumulátor még kikapcsolt állapotában is merül. Elkerülendő a 30% alatti tárolás, ezért ha 30% alatt van, mindenképpen tegyük fel 30-40 percre tölteni, hogy minimum 60%-ra felugorjon az akku töltöttsége. Lítium-ion akkumulátorok esetén havi 3-5%-os töltésveszteséggel kell számolni.
Szeretnénk több hasznos és fontos információt megosztani az elektromos kerékpárok megfelelő használata, tárolása, tisztítása, fejlesztése témakörben.
Maradjunk kapcsolatban:
Íratkozz fel hírlevelünkre a főoldalon vagy a láblécben!
Regisztrálj be hozzánk, hogy elsőként értesülj a legfontosabb dolgokról! Regisztráció és saját fiók létrehozása
Kövesd be Facebook oldalunkat: https://www.facebook.com/flybike.hu