Milyen motor szett illik hozzám?
Kosár 0

Tudástár

Elektromos kerékpár tudnivalói

Elektromos kerékpár karbantartása

Elektromos kerékpár átalakító motor

E-bike akkumulátor tudnivalók

E-bike kijelzők jellemzői

Nyeregválasztás

 

Mit kell tudni az elektromos kerékpárokról?

Az elektromos kerékpár annyiban különbözik a hagyományos kerékpároktól, hogy a pedálozást elektromos motor segíti. Tekerni így is kell, de (fokozattól függően) segíti a tekerést, így sík terepen adott tekerés mellett nagyobb távolságot és sebességet érsz el, vagy dombon felfele kevesebb energiabefektetéssel jutsz el a kívánt magasságra.

E-bike motor az EU-s szabványnak megfelelő pedelec és s-pedelec kerékpárok pedálozás nélkül nem képesek önálló haladásra, azaz kvázi „motorozásra”.

Pont ez a lényeg: a motornak csak tekerés közben szabad hajtania, és a fékkar behúzása vagy a pedálozás abbamaradása esetén a rendszernek le kell kapcsolnia.

Egy pedelec kerékpár ugyanis kétféleképen használható: bejárhatsz vele napi szinten a munkahelyedre, akár a hegyen keresztül is úgy, hogy utána nem kell lezuhanyozni, illetve teljes ruházatot cserélni. Ugyanakkor nyomhatod vele akár 180-as pulzuson is, a különbség „mindössze” annyi, hogy fele annyi idő alatt teszed meg a megszokott utat.

Tehát: Az elektromos rásegítéssel nem veszik el a kerékpározás élménye, csak adott energiabefektetéssel hosszabb távot tudsz túrázni, magasabb helyekre tudsz feltekerni.

Táblázat

Elektromos biciklivel könnyedén, izzadság nélkül érsz be a munkahelyedre is, mert az adott távolságot kevesebb energiabefektetéssel, gyorsabban tudod teljesíteni.

Hogyan válassz magadnak e-bike-t?

Töltsd ki a tesztünket, és megkapod, melyik a neked legmegfelelőbb! (kitöltéshez kattints ide)

Mit kell tudni a BAFANG-ról?

A BAFANG jellemzően a középkategóriás, de még elérhető árú e-bike rendszereket kínálja. Az, hogy kínai gyártó, az ebike-ok esetében kifejezetten előnynek számít, ugyanis Ázsiában ez e-bike-oknak sok évtizedes múltjuk van. A legkisebb, 250 W-os teljesítményű motorja is 80 Nm-es nyomatékkal bír, míg a legnagyobb, 1000W-os motor egység képes 48V helyett 52V -os Li-ion akkupakkal is üzemelni ami ebből a motorból akár 1700W teljesítményt is képes leadni. FIGYELEM: Ez a típus a legerősebb ezért csak nagyon masszív donor kerékpárba építhető be biztonságosan!

A motorhoz mi választhatjuk ki a számunkra legmegfelelőbb akksit. Sebesség- és nyomaték szenzorral is rendelkezik, konzollal és markolat mellé rögzíthető távirányító gombokkal is fel van szerelve. A Bafang a többi gyártóhoz képest jóval nagyobb szabadságot ad a felhasználóknak, hogy a rendszert személyre szabják.

Míg a legtöbb márka a jogszabályokban meghatározott maximális sebesség értékek megváltoztatásához nem enged hozzáférést, a Bafang a gyári kijelzőjén keresztül lehetővé teszi ezt. Ez persze azzal jár, hogy a felhasználó felelőssége, hogy közúton milyen beállításokkal használja a kerékpárját és szabálytalanság esetén büntethetővé válik. Persze, ha a Hungaroringen tesztelnéd a motor végsebességét, akkor a Bafang neked való.

Előnyök

Miért jobb az elektromos kerékpár?

Költséghatékony közlekedést biztosít neked. Gyors, csendes. Megúszod a tömegközlekedéskor kialakuló tömeget, várakozást, bérletvásárlást. Környezetbarát választás, hiszen elektromos rásegítéssel dolgozik a motor, így nincs légszennyezés. Nincs benzinköltség. Egy feltöltés nagyjából 40 forintba kerül, így könnyen kiszámítható a megtérülés. Nincs parkolási díj.

Egészségmegőrző hatása van, hiszen fizikai erőnléted többé nem akadály, ezért nagyobb kedvet kapsz a kerékpározáshoz, többet fogsz tekerni, így erősödni is. Erősíti a szíved, javítja a teljesítőképességed! Időtakarékos, mert mostantól nem kell a dugóban ülnöd.

Az elektromos kerékpárral könnyebben és gyorsabban haladsz, mint a hagyományos bringáddal, a legnagyobb forgalomban is. Családbarát döntés, hiszen az elektromos rásegítés miatt könnyedén kerékpározhatsz gyermekeddel akár dombos területen is, üljön a gyermek akár gyerekülésben, akár utánfutóban.

Közösségépítő, hiszen az elektromos rásegítésnek köszönhetően nem kell többet szégyenkezned és bosszankodnod, hogy lemaradsz a többiektől. Mostantól együtt maradhat a túrázó csapat, kiegyenlítődnek a különbségek! Elektromos kerékpárral többé nem kell tarts a hosszú és a dombos túráktól, sőt bevállalhatod a legmagasabb hegyi emelkedőket is! Elindulhatsz olyan célpontokra is, amikre eddig nem mertél! Nincs többé erőlködés és izzadás, csak élvezetes, kényelmes pedálozás, és könnyedén érhetsz célba, legyen az akár a munkahelyed, az iskola, vagy csak egy hétvégi túra.

Hol használhatod az elektromos kerékpárt?

Szabadon használhatod mindenhol, mint a hagyományos kerékpárokat, bármelyik kerékpárúton, sőt még engedélyezett természetvédelmi területekre is behajthatsz, mivel nem termel káros anyagokat.

Mekkora egy elektromos kerékpár hatótávolsága?

Minden típusnál a leírásban külön jeleztük a hatótávolságokat, ami egyébként az akkumulátor kapacitásától, a meghajtási rendszertől, a körülményektől (emelkedő, ellenszél, út minősége, domborzat stb.) és természetesen tőled (súly, vezetési mód, stb) is függ.

Az elektromos bringák esetében lényeges szempont az akkumulátor kapacitása, ami nagy mértékben befolyásolja a hatótávolságot. Sajnos nehéz egzakt választ adni erre a kérdésre, mivel egy 500 Wh teljesítményű “brutál” akkut simán le lehet meríteni 50 km alatt, de akár 150-et is el lehet menni egy teljes töltéssel. A rásegítési fokozatok okos megválasztása lényeges, igazából az első néhány bringázás után többnyire érezni fogjuk, hogy melyik fokozattal mekkora távolságot tud a gép. Továbbá az sem mindegy milyen rendszer van a bringában: 250W-os vagy egy 1000W-os.

Minden bringatesztnél megpróbálunk segítséget adni a hatótávolság kiszámításához! Van olyan bringa, amelyik kevesebbet fogyaszt, ha pörgetés helyett izomból nyomod, míg a nyomaték érzékelősek esetleg pont fordítva többet. A témával kapcsolatban érkeznek majd blogbejegyzések is, érdemes feliratkozni!

Az elektromos kerékpárok “őskorában” az első agymotorok voltak inkább elterjedtek, mivel gyártásuk olcsóbb és egyszerűbb. Majd érkeztek a hátsó agymotorok, amelyek eleinte menetes lánckeréksort fogadtak, később már megoldották a kazettás rögzítést is. Ma pedig a középmotoros megoldások a legnépszerűbben, legelterjedtebbek. Ennek több oka van: egyrészt így a bringa tömegközéppontjához lehet a nagyobb terhet elhelyezni, ami jótékony hatással van az irányíthatóságra.

Milyen sebességgel mehetsz az elektromos kerékpárral?

Az európai szabványmotorokkal ellentétben a Bafang motorok nem tiltanak le 25km/h-s sebességnél, a motor teljesítményétől függően akár 50 km/h-s sebesség is elérhető.

FONTOS: Az elektromos kerékpárok használata során bukósisak és védőfelszerelés viselete ajánlott!

 

Elektromos kerékpár szállítása

Elektromos kerékpár szállítása a MÁV járatain megengedett, az alábbi feltételekkel: egy utas egy darab, legfeljebb 300W teljesítményű, elektromos segítőmotorral felszerelt kerékpárt szállíthat, A kétüléses (tandem) kerékpár pedig kizárólag kerékpárszállító kocsiba vihető be. 

Autón való szállítás megengedett. Ilyenkor az akkumulátort minden esetben vedd le a bringáról és a csomagtartóban tárold! Egyedül az esőre érdemes figyelni. Esőben ugyanis az autó tetején vagy hátuljánál a légörvények miatt akár a 2-300 km/h-s sebességet is elérhetik a becsapódó cseppek. Lehet kapni külön erre a célra kialakított motorvédő, vízhatlan takarót, esetleg egy műanyag zacskóval és némi szigetelőszallaggal is tudod védeni a motort a beázástól. 

Az akkumulátor tartó nem vízérzékeny, abban az esetben, ha víz éri, meg kell várni, amíg teljesen kiszárad! Hasonló a helyzet a kijelzővel is, érdemes szállítás előtt levenni vagy betakarni vízhatlan anyaggal. 

Karbantartás

Milyen karbantartást igényel egy e-bike?

A hagyományos kerékpárokhoz hasonlóan az elektromos kerékpárt is ajánlott száraz helyen tárolni. Az akkumulátort érdemes 2-3 havonta teljesen feltölteni, mert mint minden akkumulátor, hosszabb állásban önmagától le tud merülni. 

A garanciális feltételek miatt az elektromos egységeket sosem kell/szabad megbontani, így probléma esetén (ami nagyon ritka, ha minőségi modellt veszel) le kell csavarozni a komplett egységet, majd visszavinni a forgalmazóhoz

A szénkefe nélküli agymotorok általában nem igényelnek karbantartást. Csendes, strapabíró, egyszerű felépítésű és nagyon hatékony. A vezérlő a hajtóműházba épített, így vízálló és felesleges helyet nem foglal. Akár ' gázkarral ' is használhatod felváltva a pedelec /tekerés/ üzemmóddal. Ha az elektromos hajtás kikapcsolt vagy kikapcsoltad , akkor hagyományos kerékpárként használhatod tovább a kerékpárod. Az LCD kijelzőnek köszönhetően igen komfortos a megjelenése és a kormánycsőre telepíthető kezelő panellel tudsz a menüben és beállítások között barangolni.

 

Elektromos kerékpár motor

Mi az RPM?

RPM Percenkénti fordulatszám (rövidítve f/p vagy 1/p) a frekvencia egy műszaki számításoknál használt egysége, általában a forgási sebesség mérésére használják, nevezetesen egy rögzített geometriai tengely körüli forgás esetén. A forgási sebesség mérésére szolgáló SI-egység a radián per másodperc (rad·s‒1)

Lánctányér fogszáma

Fogszám: hány fog van a lánctányéron, azaz mekkora az első lánctányér.

Milyen kell nekem?

  • Országútra: Általában nagyobb tányérral készülnek az országúti hajtókarok, elől 50-es fogszámú tányérral. Ez álló helyzetből való gyorsításkor nagyobb energiát fogyaszt, viszont magasabb végsebességet érhetsz el vele. Ha inkább sík/enyhén lankás terepen, hosszabb távolságokra használod a bringát, érdemesebb 50-es lánckereket használni. 

  • Terepre: Ha többet másznál a kerékpárral, inkább hegyes/völgyes terepre tervezed, akkor érdemes olyan hajtást választani, amelyben egy kicsi, mászásra alkalmas áttétel van. A legelterjedtebb a 44 vagy 46-os fogkiosztás, ez az átlagos igényeket lefedi.

  • Trekking: Jellemzően 48-as fogszámú tányért használnak trekking célokra. Ez teljes mértékben lefedi az igényeket, sík terepen hosszú túrákat kényelmesen lenyomhatsz vele, de a Kékestetőre is feltekerhetsz, munkába járáshoz, Balaton körúthoz, EUROVELO túrákhoz tökéletes választás!

 

 

Akkumulátor

Mit kell tudni az akkumulátorról?

A teljes feltöltéshez általában kb. 2-9 órára van szükség, természetesen ez függ az akkumulátor kapacitásától. A töltés hagyományos 220V-os hálózatból lehetséges. A Flybike által forgalmazott akkumulátorok mindegyike a korszerű lítiumionos (Li-ion), melyekre bármikor rá lehet tölteni. Ezek a lítiumionos akkumulátorok minimum 500 teljes töltési ciklust is kibírnak, ami annyit jelent, hogy ennyi töltés alatt a kapacitásuk legalább 80%-át megőrzik.

Az akkumulátort tovább is lehet még használni, de később lehet, hogy gyakrabban szorul töltésre, így idővel csökken a hatótávolság. Sajnos nem megfelelő tárolással – mint például az egész télen lemerült állapotban tartás – akár két év alatt is meg lehet ölni az akkut.

Jellemzően 300-700 alkalommal lehet jelentősebb hatótáv-csökkenés nélkül feltölteni az akkumulátorokat, ami átlagos használat mellett 5-8 évet jelent.

 

Az elektromos kerékpár akkumulátor töltése, karbantartása

Figyelem! Az akkumulátort használattól függetlenül rendszeresen kell töltened!
Töltés közben az alábbiakra mindenképpen figyelj:

  • télen, ha már nem bringázol, akkor is havonta tedd fel az akkumulátort a töltőre!

  • védd a hidegtől, a túlzott melegtől, és a nedvességtől

  • tölteni csak, és kizárólag a gyári töltővel szabad

  • kerékpár tisztításakor, mosásakor minden esetben védd az akkumulátort

 

Kijelzők

Mi az IP kód?

Az IP védettség értéke egy kétjegyű szám segítségével azt mutatja meg, hogy egy készülék mennyire védett a víz, por és egyéb idegen testek behatolásával szemben. Ez azért fontos mert pl. kültéri használat esetén a berendezések áramköreit, műszaki tartalmát meg kell védeni a környezeti behatásokkal szemben, de fontos az elektromos részek érintés elleni védelme szempontjából is.

Az IP besorolást az MSZ EN 60529:2001 – Villamos gyártmányok burkolatai által nyújtott védettségi fokozatok című szabvány írja le.

IP65: teljes mértékben védett por ellen és kisnyomású vízsugár ellen védett minden irányból

Mechanikai szilárdság: 2 joule behatás, ami megfelel 500 g súly ráejtésének 40 cm magasból

Víz elleni védettség: Kisnyomású vízsugár ellen védett minden irányból

Szilárd tárgyak szerkezetbe jutása elleni mechanikai védettség: Por ellen védett

IP65: A „6” mutatja, hogy az eszköz teljesen zárt és védett a szilárd anyagok és szennyeződések ellen, míg az „5” jelszám arra vonatkozik, hogy az eszköz kisnyomású vízsugár ellen védett.

Mi a Can Bus kommunikációs protokoll?

Can Bus

A CAN egy soros, aszinkron kommunikációs protokoll. A buszra felfűzött összes eszköz (csomópont) egyenrangú, és tetszőleges időpontban kezdhet adni, éppen ezért a protokollnak veszteségmentes arbitrációt kell biztosítania. Üzenetszórásos jelleggel működik, azaz minden, a hálózathoz csatlakozó eszköz lát minden üzenetet.

A CAN története és alapvetései

A CAN-busz fejlesztése 1983-ban kezdődött a Robert Bosch GmbH-nál, majd 1986-ban került bemutatásra a nagyközönségnek detroiti SAE-konferencián. 1988-ban a BMW 8-as modelljében került először szériajárműbe. A szabvány ebben az időszakban még sokat módosult, az utolsó újítás a 2012-ben bemutatott CAN FD 1.0 bevezetése volt, ami változtatható adathosszat engedélyez, és egy rendszerben alkalmazható a hagyományos, 1991-ben véglegesített CAN 2.0 szabvány szerint kialakított hálózatokon, ráadásul az együttes működés is lehetséges. A CAN-buszt felhasználták az OBD-II és az EOBD szabványnak megfelelő fedélzeti diagnosztika kialakításánál is.

A CAN egy soros, aszinkron kommunikációs protokoll. A buszra felfűzött összes eszköz (csomópont) egyenrangú, és tetszőleges időpontban kezdhet adni, éppen ezért a protokollnak veszteségmentes arbitrációt kell biztosítania. Üzenetszórásos jelleggel működik, azaz minden, a hálózathoz csatlakozó eszköz lát minden üzenetet.

A CAN hálózat szimmetrikus jelátvitelt alkalmaz, amelyet a gyakorlatban csavart réz vezető érpárral kerül kialakításra (CAN-High és CAN-Low vezeték). Lehet árnyékolt kivitelben is készíteni, így nagyobb a zavarvédelem, tehát nagyobb átviteli sebesség és adatbiztonság érhető el. A jeldetektálás differenciális feszültségmérésen alapul, és NRZ (nullára nem visszatérő, non-return to zero) kódolást használ. A High és Low vezetékek között mért feszültségkülönbség 2 értéket vehet fel, így alakítható át bináris jelalakká: az egyik érték a digitális 0-t, a másik pedig az 1-et jelenti.

Az átviteli sebesség függ a csavart érpár hosszától is, ugyanis a jel terjedési sebessége és a jelvisszaverődés határozza meg az átvihető adatmennyiséget. Maximum 40 méteres kábelt lehet alkalmazni kis adatátvitel esetén. Ha gyors adatátvitelt szeretnénk elérni, akkor 2-3 méternél hosszabb kábeleket nem lehet használni.

CAN-hálózatok esetén a buszvonal végét egy záró ellenállással kell lezárni, ami egy 120 Ohm-os végellenállást jelent. Ennek célja, a további elektromos zajok és a vonalvégről visszaverődő zavarjelek elkerülése.

A CAN-hálózatokon négy üzenettípussal találkozhatunk:

- Adatüzenetek (Data Frame)

- Adatkérő üzenetek (Remote Frame)

- Hibaüzenetek (Error Frame)

- Túlterheltséget jelző üzenetek (Overload Frame)  

Az adat típusú üzenetek felépítése

A legtöbb üzenet adat típusú üzenet, melynek két verzióját lehet megkülönböztetni: a hagyományos és a kiterjesztett üzeneteket. A hagyományos üzenetek esetében 11 bit, míg a kiterjesztett üzeneteknél 29 bit áll rendelkezésre az üzenet azonosítására.

A hagyományos üzenet a következők szerint épül fel:

Minden üzenet egy start bittel (SOF (start-of-frame)) indul, mely egy domináns bit (0), amit minimum 11 recesszív (1) bit előz meg.

Majd következik 11 bit, ami az üzenet azonosítóját tartalmazza (ID, identifier). A CAN esetében lényeges, hogy nem a hálózathoz csatlakozó eszközöknek, hanem az üzeneteknek van azonosítója, ami meghatározza az eszközök számára annak tartalmát, valamint a prioritását is. A kiterjesztett (extended) üzenetek az azonosító mező kiterjesztésében különböznek.

Az azonosító mezőt követi az RTR (Remote Transmission Request) bit, mely azt jelzi, hogy adatkérést tartalmaz-e az üzenet. A legtöbb esetben a CAN hálózaton adatszórás jellegű kommunikáció zajlik, vagyis egy bizonyos időközönként az adott eszköz kiküld információt, annak szükségességétől függetlenül. Az adatkérő üzeneteknek köszönhetően ehetőség van alkalmi adatkérésére is. Felépítésben az adat üzenet illetve adatkérő üzenetek szinte teljesen megegyeznek az adat típusú üzenetekkel, csak az adatmező hiányzik belőlük.

Az RTR bitet követi a kiterjesztett üzenetet jelző bit (IDE, identifier extension). Hagyományos üzenetek esetében ez mindig 0, mivel nem tartalmaz kiterjesztett azonosítót.

Az ezeket követő bit egy helyfenntartó bit, melynek mindig nullának kell lennie.

Ezután következik négy bit (DLC, Data Length Code), ami megmondja, hogy hány byte adatot tartalmaz az üzenet. A CAN üzenetekben alapértelmezetten 0-tól 8 byte-ig terjedő adatmennyiséget lehet továbbítani.

A DLC-t követi maga az adat. Az adat mező tetszőleges információkat tartalmazhat. Mivel legfeljebb 8 byte adathossz küldhető, így megállapítható, hogy legfeljebb 64 bites lehet egy CAN-adat. Általában ennél kisebb adatokkal dolgoznak, 1 és 32 bit közötti adatmennyiség tartozik egy fizikai mennyiség leírására.

Az adatot egy 15 bites CRC (Cyclic Redundancy Check) ellenőrző összeg követ, illetve még egy 1 bites CRC lezáró, ami mindig 1-es értéket tartalmaz. Ezután egy nyugta mező következik, mely két bitből áll.

Az első bitnek az a feladata, hogy jelezze az adó felé, hogy valaki vette az üzenetet, ugyanis bármelyik csomópont, amelyik veszi az üzenet korábbi részét az domináns állapotba, azaz nullára állítja a hálózaton levő jelszintet. Ennek azért van szerepe, hogy az adó tudja, hogy vette-e valaki az üzenetet. A második bitje a mezőnek egy recesszív elválasztó bit.

Ezeket követi az üzenetet lezáró hét recesszív bit (EOF (End-Of-Frame)), majd ezt legalább három további recesszív bit, ami az üzenetek elválasztására szolgál (IFS (InterFrame Space)). Ezeket összeadva, valamint hozzászámolva a nyugta elválasztó bitet, megkapható a start bitnél említett 11 recesszív bit. 

Nyeregválasztás

Sokan kérdeztétek, hogy milyen nyerget vegyek a kerékpáromra? Hogyan válasszak olyan kerékpárnyerget, ami kényelmes a hosszabb túrákon is?

Nagyon jó kérdés, érdemes foglalkozni vele, mert a nyereg a kerékpár egyik legfontosabb része, ide terhelődik a legnagyobb súly! Rossz nyereg esetén 20-30 perc után kényelmetlenné válhat, dörzsölhet, fájdalmat okozhat, rontja a kerékpározás élményét!

A nyereg puszta kézzel történő nyomkodása nem sokat árul el annak valós komfortjáról. Egy vastag szivacsozású nyereg is lehet 20 perc után kényelmetlen, míg egy kemény, de rugalmas pálcákkal és héjszerkezettel rendelkező nyereg is lehet órákon át kényelmes.

 

3 lényeges szempont alapján válasszunk nyerget:

  1. Felhasználás
  2. Testünk anatómiája
  3. A nyereg konstrukciója és minősége

 

Felhasználás:

Első lépés, hogy gondoljuk át, milyen célra használjuk kerékpárunkat. 4 típust különböztetünk meg, melyek kialakításának paramétereit a tekerési pozíció határozza meg. A fő különbség, hogy hol és hogyan érintkeznek ülőcsontjaink és lágyékunk a nyereggel. 4 fő kategória létezik: Sport, Athletic, Moderate, Relaxed.

nyeregvalasztas-ules-pozicio-testhelyzet

Ezek részletes bemutatása:

  • Sport:  Ezt az üléshelyzetet a versenyzésre használt kerékároknál vesszük fel. Gerincünk 0-15 fokos szöget zár be a talajjal. Az ülőcsontokra ható terhelés kicsi és a csont első felére nehezedik, a testsúly jelentős része már a kormányon illetve a pedálon van. Jellemzően az országúti, cyclocross vagy versenyre optimalizált vázgeometriás MTB-ken találkozhatunk ilyen nyereggel.
  • Athletic:  MTB, Cross, Fitness kerékpárokon előre dőlve, sportos testhelyzetben tekerünk. A testsúlyunk kis része terhelődik a nyergen, a fő terhelés még mindig a kormányon és a pedálon van. Kb 25-45°-os szöget zár be felsőtestünk a talajjal.
  • Moderate:  A trekking (túra) kerékpárok, az MTB-k, cross, cross-trekking kerékpárok kategóriája ez. Itt majdnem teljesen felegyenesedve, kényelmes testhelyzetben kerékpározunk és gerincünk 45-60 fokos szöget zár be a talajjal.
  • Relaxed:  Jellemzően a városi és cruiser kerékpárokon találkozunk ezzel a nyeregfajtával. Ezek a legszélesebbek, legpárnázottabbak, mert a teljesen felegyenesedett háttal szinte teljes testsúlyunk a nyergen van, gerincünk 60-90 fokos szöget zár be a talajjal.

Üléspozíció és nyeregterhelés a kategóriákon belül:

kerekpar-ules-nyereg-pozicio-nyeregvalasztas

Jól megfigyelhető, hogy minél egyenesebb háttal ülünk a kerékpáron, annál inkább szélesebb a nyereg és hátrébb kerül a súlypont!

Fontos, hogy a megfelelő felhasználásra megfelelő vázméretű kerékpárunk legyen, különben a testhelyzetünk nem a felhasználásnak megfelelő pozícióban lesz, így a nyereg sem lesz kényelmes. Pl. egy nagyobb trekking vázon jóval előrébb kell hajolnunk, így már inkább egy sportosabb nyereg lesz megfelelő nekünk. De ugyanígy fordítva is igaz, ha egy kisebb méretű országúti vázunk van, mondjuk emeltebb kormánypozícióval, akkor is inkább egy kényelmesebb nyerget válasszunk, mint sportosabbat.

  1. Testünk anatómiája

Három irányba indulhatunk el. Anatómiailag létezik férfi, női és unisex nyereg. Ha lehetőségünk van rá, akkor kerüljük az unisex nyergeket, mivel a férfi és női anatómia alapjaiban különböző. Ennek ellenére viszont remek megoldás lehet, ha egy kerékpárt többen is használnak a családból, és van köztük férfi és is egyaránt. De miben is különbözik annyira az anatómia, és mi köze van ennek nyereghez? A teljesség igénye nélkül két példa. A férfiak ülőcsontja átlagosan 118mm-re van egymástól, a nőké pedig 130mm-re, ez a kis különbség éppen elég ahhoz, hogy a nyereg hosszútávon kényelmetlen legyen. A másik lényeges különbség, hogy a lágyékunknál futó artériák és vénák teljesen más úton, hosszban és távolságban helyezkednek el. Belátható, hogy ha ezekre hosszabb ideig tartó nyomást gyakorlunk, akkor zsibbadni kezdünk és egy idő után rendkívüli fájdalmak közepette szállunk le a kerékpárról. 

Ami viszont mérvadó, az az ülőcsonti gumóink távolsága. Ez minél szélesebb, annál inkább szélesebb, kényelmesebb nyerget kell válasszunk. Ennek lemérését az alábbi módon végezhetjük el:

kerekpar-nyereg-valasztas-ulespozicio ulocsont-tavolsag-kerekpar-nyereg-valasztas

Ha egy azonos típusból nézünk nőit és férfit, abból látszik, hogy a női nyergek kicsit szélesebbek, és rövidebbek, míg a férfi nyergek kicsit keskenyebbek és hosszabbak, ennek alapvető oka, hogy a nőknek szélesebb a medencéjük, így az ülőcsonti gumók is távolabb vannak egymástól, ezért szükséges a szélesebb nyereg a megfelelő komfort elérése érdekében. Gyakorlatilag az első pontban meghatározott 4 féle nyeregtípust nyeregszélességre is be lehet sorolni.

- A városi nyergek 175mm-től szélesebb
- A trekking nyergek 150-175mm
- A sportos nyergek 135-150mm
- A verseny nyergek 125-135mm közötti szélességűek

A nyereg konstrukciója

A harmadik lényeges szempont a nyereg konstrukciója és minősége. Ez a pont határozza meg a nyereg árát is. Lehet egy verseny célra tervezett nyereg is olcsó, és egy városi alap felhasználásra tervezett nyereg is igen drága. A felhasznált anyagok, a kialakítás, a plusz rugózási elemek használata, mind-mind nagyon fontos. 

Plusz komfortot biztosító kialakítások:

  • Elasztomer, rugó, duplarugós kialakítás: leginkább a városi és trekking kerékpárok extra komfortjáért felelősek
  • Gél töltés: a kimondott verseny nyergek kivételével minden nyereg kategóriában megtalálható. A gél töltés közvetlenül a borítás alatt helyezkedik el, így könnyedén felveszi ülőgumóink formáját, így garantálva az egyenletes terhelés-elosztást és az extra kényelmet. Ezt úgy kell elképzelnünk, hogy a vázon elhelyezkedő szivacs réteg fölé egy vékonyabb vagy vastagabb zselés anyagból álló réteg kerül, mely hihetetlen komforttal ruházza fel a nyerget.
  • Nyeregpálca anyaga: a pálca anyaga is szerepet játszik a rezgéselnyelésben. Az olcsóbb acél pálcák a legridegebbek, a magnézium pálcás nyergek már egy fokkal kényelmesebbek, míg a titán vagy carbon pálcás nyergek rezgéselnyelése már jelentősen érezhető. A pálcák besorolhatók felhasználás jellege szerint
    • Acél pálca: Városi, Cruiser, Trekking - itt még inkább a nyeregszerkezet felelős a rezgéselnyelésért, a pálcának “csak” rögzítő szerepe van.
    • Magnézium pálca: Cross, Fintness, Sport MTB, Outi - mivel itt már vékonyodik a párnázás, géltöltés, szükséges a rugalmasabb pálca.
    • Titánium pálcák: Drágább MTB, Outi kerékpárok teljesítményorientált használatra, Versenyzésre - vékonyodik, lassan el is tűnik a párnázás, géltöltés
    • Carbon pálcák: Versenyzére - nincs géltöltés és párnázás is minimális, jó rezgéselnyelő pálca kell!
  • Nyereg formája: igen sokféle formájú nyereg létezik már. A szélesebb lapos nyergektől az orrnélküli nyergekig:
    • Városi nyereg széles, puha, tömzsi
    • Trekking nyereg keskenyebb íves kialakítású, megjelenik a nyomáscsökkentő csatornakialakítás, kevésbé párnázott
    • Sport nyereg: még keskenyebb, laposabb kialakítás, a kivágás is megjelenik, vékonyodik a párnázás, géltömítés.
    • Verseny nyereg: keskeny, lapos kialakítás, vékony, vagy párnázatlan kialakítás. Speciális orrnélküli nyergek a triathlon vagy időfutam kerékpárokra.

Mind-mind a kerékpáros tekerési szokásaihoz igazodik. Így egy triathlon versenyző nem fog széles lapos nyerget választani, és egy hobby cruiseres sem lesz maradéktalanul boldog egy keskeny karbon nyereggel.

  • Kivágás: a nyereg kivágás a lágyrészekről veszi le a nyomást, de egyesek számára a nyereg oldalán megnövelik a terhelést, és kényelmetlenné válnak. Az ő számukra jó megoldás lehet a nyomáscsökkentő csatornás kialakítás. Ezek a nyergek nincsenek teljesen kivágva, csak a középső részüknél van besüllyesztve. Ez is a lágy részekről veszi le a terhelést, de nem terheli túl a nyeregszéleken a hátsót.

Visszatérve arra, hogy érdemes-e lecserélni a kerékpárokon gyárilag rajta lévő nyergeket, a válasz egyszerű: Igen, de megfelelő körültekintéssel. Ha már használjuk egy ideje kerékpárunkat és meg voltunk elégedve a nyereg kényelmével, akkor viszont gondoljuk meg kétszer is. Ne ijedjünk meg, ha a tavaly még jó nyereg tavasszal kényelmetlenné válik, mert ennek valószínűsíthető oka, hogy mi szoktunk el a kerékpártól, és nem a nyereg lett rosszabb. Ha mégis úgy döntünk, hogy nyeregcserét szeretnénk eszközölni, és a jelenlegi is kényelmes, akkor kapjuk le gyorsan a nyerget  a bringáról, és azzal együtt keresetek meg minket, hogy formára hasonló nyerget választhassunk, biztos, ami biztos.

Ha nyeregvásárlásra adjuk a fejünket, akkor semmiképpen ne döntsünk egyedül, inkább mindenesetben kérje ki szakértőink véleményét, akik tapasztalatukkal és felkészültségükkel megtalálják az Önnek megfelelő megoldást.