Kerékpárnyereg választása - Hogyan válasszunk megfelelőt?

nyereg

Nyeregválasztás
Sokan kérdeztétek, hogy milyen nyerget vegyek a kerékpáromra? Hogyan válasszak olyan kerékpárnyerget, ami kényelmes a hosszabb túrákon is?
Nagyon jó kérdés, érdemes foglalkozni vele, mert a nyereg a kerékpár egyik legfontosabb része, ide terhelődik a legnagyobb súly! Rossz nyereg esetén 20-30 perc után kényelmetlenné válhat, dörzsölhet, fájdalmat okozhat, rontja a kerékpározás élményét!
A nyereg puszta kézzel történő nyomkodása nem sokat árul el annak valós komfortjáról. Egy vastag szivacsozású nyereg is lehet 20 perc után kényelmetlen, míg egy kemény, de rugalmas pálcákkal és héjszerkezettel rendelkező nyereg is lehet órákon át kényelmes.
3 lényeges szempont alapján válasszunk nyerget:
  1. Felhasználás
  2. Testünk anatómiája
  3. A nyereg konstrukciója és minősége
Felhasználás:
Első lépés, hogy gondoljuk át, milyen célra használjuk kerékpárunkat. 4 típust különböztetünk meg, melyek kialakításának paramétereit a tekerési pozíció határozza meg. A fő különbség, hogy hol és hogyan érintkeznek ülőcsontjaink és lágyékunk a nyereggel. 4 fő kategória létezik: Sport, Athletic, Moderate, Relaxed.
nyeregvalasztas-ules-pozicio-testhelyzet
Ezek részletes bemutatása:
  • Sport:  Ezt az üléshelyzetet a versenyzésre használt kerékároknál vesszük fel. Gerincünk 0-15 fokos szöget zár be a talajjal. Az ülőcsontokra ható terhelés kicsi és a csont első felére nehezedik, a testsúly jelentős része már a kormányon illetve a pedálon van. Jellemzően az országúti, cyclocross vagy versenyre optimalizált vázgeometriás MTB-ken találkozhatunk ilyen nyereggel.
  • Athletic:  MTB, Cross, Fitness kerékpárokon előre dőlve, sportos testhelyzetben tekerünk. A testsúlyunk kis része terhelődik a nyergen, a fő terhelés még mindig a kormányon és a pedálon van. Kb 25-45°-os szöget zár be felsőtestünk a talajjal.
  • Moderate:  A trekking (túra) kerékpárok, az MTB-k, cross, cross-trekking kerékpárok kategóriája ez. Itt majdnem teljesen felegyenesedve, kényelmes testhelyzetben kerékpározunk és gerincünk 45-60 fokos szöget zár be a talajjal.
  • Relaxed:  Jellemzően a városi és cruiser kerékpárokon találkozunk ezzel a nyeregfajtával. Ezek a legszélesebbek, legpárnázottabbak, mert a teljesen felegyenesedett háttal szinte teljes testsúlyunk a nyergen van, gerincünk 60-90 fokos szöget zár be a talajjal.
Üléspozíció és nyeregterhelés a kategóriákon belül:
kerekpar-ules-nyereg-pozicio-nyeregvalasztas
Jól megfigyelhető, hogy minél egyenesebb háttal ülünk a kerékpáron, annál inkább szélesebb a nyereg és hátrébb kerül a súlypont!
Fontos, hogy a megfelelő felhasználásra megfelelő vázméretű kerékpárunk legyen, különben a testhelyzetünk nem a felhasználásnak megfelelő pozícióban lesz, így a nyereg sem lesz kényelmes. Pl. egy nagyobb trekking vázon jóval előrébb kell hajolnunk, így már inkább egy sportosabb nyereg lesz megfelelő nekünk. De ugyanígy fordítva is igaz, ha egy kisebb méretű országúti vázunk van, mondjuk emeltebb kormánypozícióval, akkor is inkább egy kényelmesebb nyerget válasszunk, mint sportosabbat.
  1. Testünk anatómiája
Három irányba indulhatunk el. Anatómiailag létezik férfi, női és unisex nyereg. Ha lehetőségünk van rá, akkor kerüljük az unisex nyergeket, mivel a férfi és női anatómia alapjaiban különböző. Ennek ellenére viszont remek megoldás lehet, ha egy kerékpárt többen is használnak a családból, és van köztük férfi és  is egyaránt. De miben is különbözik annyira az anatómia, és mi köze van ennek nyereghez? A teljesség igénye nélkül két példa. A férfiak ülőcsontja átlagosan 118mm-re van egymástól, a nőké pedig 130mm-re, ez a kis különbség éppen elég ahhoz, hogy a nyereg hosszútávon kényelmetlen legyen. A másik lényeges különbség, hogy a lágyékunknál futó artériák és vénák teljesen más úton, hosszban és távolságban helyezkednek el. Belátható, hogy ha ezekre hosszabb ideig tartó nyomást gyakorlunk, akkor zsibbadni kezdünk és egy idő után rendkívüli fájdalmak közepette szállunk le a kerékpárról. 
Ami viszont mérvadó, az az ülőcsonti gumóink távolsága. Ez minél szélesebb, annál inkább szélesebb, kényelmesebb nyerget kell válasszunk. Ennek lemérését az alábbi módon végezhetjük el:
kerekpar-nyereg-valasztas-ulespozicio ulocsont-tavolsag-kerekpar-nyereg-valasztas
Ha egy azonos típusból nézünk nőit és férfit, abból látszik, hogy a női nyergek kicsit szélesebbek, és rövidebbek, míg a férfi nyergek kicsit keskenyebbek és hosszabbak, ennek alapvető oka, hogy a nőknek szélesebb a medencéjük, így az ülőcsonti gumók is távolabb vannak egymástól, ezért szükséges a szélesebb nyereg a megfelelő komfort elérése érdekében. Gyakorlatilag az első pontban meghatározott 4 féle nyeregtípust nyeregszélességre is be lehet sorolni.
- A városi nyergek 175mm-től szélesebb
- A trekking nyergek 150-175mm
- A sportos nyergek 135-150mm
- A verseny nyergek 125-135mm közötti szélességűek
A nyereg konstrukciója
A harmadik lényeges szempont a nyereg konstrukciója és minősége. Ez a pont határozza meg a nyereg árát is. Lehet egy verseny célra tervezett nyereg is olcsó, és egy városi alap felhasználásra tervezett nyereg is igen drága. A felhasznált anyagok, a kialakítás, a plusz rugózási elemek használata, mind-mind nagyon fontos. 
Plusz komfortot biztosító kialakítások:
  • Elasztomer, rugó, duplarugós kialakítás: leginkább a városi és trekking kerékpárok extra komfortjáért felelősek
  • Gél töltés: a kimondott verseny nyergek kivételével minden nyereg kategóriában megtalálható. A gél töltés közvetlenül a borítás alatt helyezkedik el, így könnyedén felveszi ülőgumóink formáját, így garantálva az egyenletes terhelés-elosztást és az extra kényelmet. Ezt úgy kell elképzelnünk, hogy a vázon elhelyezkedő szivacs réteg fölé egy vékonyabb vagy vastagabb zselés anyagból álló réteg kerül, mely hihetetlen komforttal ruházza fel a nyerget.
  • Nyeregpálca anyaga: a pálca anyaga is szerepet játszik a rezgéselnyelésben. Az olcsóbb acél pálcák a legridegebbek, a magnézium pálcás nyergek már egy fokkal kényelmesebbek, míg a titán vagy carbon pálcás nyergek rezgéselnyelése már jelentősen érezhető. A pálcák besorolhatók felhasználás jellege szerint
    • Acél pálca: Városi, Cruiser, Trekking - itt még inkább a nyeregszerkezet felelős a rezgéselnyelésért, a pálcának “csak” rögzítő szerepe van.
    • Magnézium pálca: Cross, Fintness, Sport MTB, Outi - mivel itt már vékonyodik a párnázás, géltöltés, szükséges a rugalmasabb pálca.
    • Titánium pálcák: Drágább MTB, Outi kerékpárok teljesítményorientált használatra, Versenyzésre - vékonyodik, lassan el is tűnik a párnázás, géltöltés
    • Carbon pálcák: Versenyzére - nincs géltöltés és párnázás is minimális, jó rezgéselnyelő pálca kell!
  • Nyereg formája: igen sokféle formájú nyereg létezik már. A szélesebb lapos nyergektől az orrnélküli nyergekig:
    • Városi nyereg széles, puha, tömzsi
    • Trekking nyereg keskenyebb íves kialakítású, megjelenik a nyomáscsökkentő csatornakialakítás, kevésbé párnázott
    • Sport nyereg: még keskenyebb, laposabb kialakítás, a kivágás is megjelenik, vékonyodik a párnázás, géltömítés.
    • Verseny nyereg: keskeny, lapos kialakítás, vékony, vagy párnázatlan kialakítás. Speciális orrnélküli nyergek a triathlon vagy időfutam kerékpárokra.
Mind-mind a kerékpáros tekerési szokásaihoz igazodik. Így egy triathlon versenyző nem fog széles lapos nyerget választani, és egy hobby cruiseres sem lesz maradéktalanul boldog egy keskeny karbon nyereggel.
  • Kivágás: a nyereg kivágás a lágyrészekről veszi le a nyomást, de egyesek számára a nyereg oldalán megnövelik a terhelést, és kényelmetlenné válnak. Az ő számukra jó megoldás lehet a nyomáscsökkentő csatornás kialakítás. Ezek a nyergek nincsenek teljesen kivágva, csak a középső részüknél van besüllyesztve. Ez is a lágy részekről veszi le a terhelést, de nem terheli túl a nyeregszéleken a hátsót.
Visszatérve arra, hogy érdemes-e lecserélni a kerékpárokon gyárilag rajta lévő nyergeket, a válasz egyszerű: Igen, de megfelelő körültekintéssel. Ha már használjuk egy ideje kerékpárunkat és meg voltunk elégedve a nyereg kényelmével, akkor viszont gondoljuk meg kétszer is. Ne ijedjünk meg, ha a tavaly még jó nyereg tavasszal kényelmetlenné válik, mert ennek valószínűsíthető oka, hogy mi szoktunk el a kerékpártól, és nem a nyereg lett rosszabb. Ha mégis úgy döntünk, hogy nyeregcserét szeretnénk eszközölni, és a jelenlegi is kényelmes, akkor kapjuk le gyorsan a nyerget  a bringáról, és azzal együtt keresetek meg minket, hogy formára hasonló nyerget választhassunk, biztos, ami biztos.
Ha nyeregvásárlásra adjuk a fejünket, akkor semmiképpen ne döntsünk egyedül, inkább mindenesetben kérje ki szakértőink véleményét, akik tapasztalatukkal és felkészültségükkel megtalálják az Önnek megfelelő megoldást.
Kérdésekkel, választással kapcsolatban a következő címeken érhettek el minket:
FlyBike Team® elérhetőségek
Telefonszám: 06-20/377-6175
E-mail-cím: trustinvestmentkft@gmail.com
Szervíz: 1117 Budapest, Móricz Zsigmond Körtér
Központi cím: 1119 Budapest, Nagykikinda utca 12.


Korábbi bejegyzések Legújabb bejegyzések